उदाउन र अस्ताउन लागेको सूर्य, डाँडामाथिका जून, तीनतारा, कुखुराको डाँको र छायाँहरु नै थिए गाउँलेहरुले समय पत्ता लगाउने घडि । “खास गरेर ठूला जहानका बुहारी र परदेश लागेका बटुवालाई रात दिन नछुट्टिँदैमा उठी काम थाल्न अथवा बाटो लाग्न हतपत पर्दा पूर्वतर्फ उदाएका तीनताराले आजकल नाडीमा बाँधेको घडिले जस्तो काम दिन्थे । कारण जति रात छिप्पिँदै गयो, ती तीनतारा उति पर पुगेको जस्तो देखिन्थे ।” ६८ वर्षको उमेरमा भीमबहादुर पाँडेले २०३८ सालमा प्रकाशन गरेको पुस्तक त्यसबखतको नेपालमा लेखेका छन् ।
![]() |
विशालबजारमा रहेको घडी मर्मत केन्द्रमा राखिएको घडी । यो घडी कलकत्ताबाट ल्याइएको हो । |
![]() |
गाउँमा सूर्यनारायणको गति |
सूर्यनारायणको गति र छायाँबाहेक तत्कालिन समयमा ज्योतिषीहरु समय र साइतका स्वरुप थिए । बाइसे चौविसे राज्य आक्रमण गर्नलाई बहादुर शाहले १८३५ सालमा आफ्नो फौजसित ज्योतिष रहनुपर्ने भएकाले कालु पाँडेका माइला छोरा नवयुवक ज्योतिषी लक्ष्मीपतिलाई लिएर हिँडेका थिए । प्रसिद्ध इतिहासकार नयराज पन्त र अरुहरुले २०६४ सालमा प्रकाशित गरेको दैवज्ञशिरोमणि लक्ष्मीपति पाँडेको धूपघडि नामक पुस्तकमा उल्लेख भएअनुसार त्यो बेला लक्ष्मीपतिले महिना, गते, बार, तिथि, घडि, पला, नक्षत्र हेर्दै हिँडेका थिए । गुल्मी, अर्घा, खाँची राज्यहरु कहिले गल्लान् भनेर विचार गरेका लक्ष्मीपतिले त्यसबाट प्राप्त कुराहरु संक्षेपमा पात्रोमा टिपेका छन् ।
लडाईँमा हिडेका यी ज्योतिषहरुले कपडा कात्ने, सिउने, धान, पात, दही, माछा, उखु, साग, चोखीमाटी ल्याउने, मंगलकर्म थाल्ने साइत हेर्थे । सामाजिक तहमा राजज्योतिषको सिको गर्दै सामाजिक ज्योतिष पनि उत्पन्न हुँदै गए । अझैपनि गाउँघरमा घर बनाउने काठ काट्न, बाँस काट्न, परदेश जानुपर्दा ज्योतिषकहाँ पुगेर साइत हेर्ने चलन छ ।
काठमाडौँका सर्वसाधरण पनि आफ्नो शुभ मुहुर्तको लागि हनुमानढोकाका ज्योतिषकहाँ पुग्थे । मखनटोलका ओजमानसिंह श्रेष्ठका अनुसार हनुमानढोका वरिपरीका मानिसहरु बच्चा जन्मिँदावित्तिकै उसको धर्को(कुण्डली) बनाउन हनुमानढोका आउँथे । बच्चाको बाबु वा घरको कोही मान्छे जन्मेपछिको चाल गन्दै हनुमानढोकासम्म पुग्थे । त्यहाँ रहेका ज्योतिषले “कति पाइला हिँडेर आयौ” भनी सोध्थे । त्यही चालको आधारमा ज्योतिषले धर्को बनाइदिन्थे ।
यी मध्ये केही महाज्योतिषले घडिका स्वरुप पनि बनाएका थिए । सर्वसाधरणका पहुँचबाट टाढै हुने यस्ता घडिमा प्रताप मल्लको समयताका ढुंगामा कुँदिएको धूपघडि(Sun Dial)बारे माथि उल्लेखित पुस्तकमा लेखिएको छ । यो स्वयम्भूमा भेटिएको थियो । वि.सं. १८४७ जेष्ठशुक्ल पूर्णिमामा बनाएको यो धूपघडि अहिले छाउनीको संग्रहालयमा छ ।
त्रिचन्द्र कलेज घण्टाघरको छेवैमा पनि एउटा धूपघडि अझै छ । तुलसी रोप्ने मैरी आकारको यो धूपघडिलाई तत्कालिन राणा शासक श्री ३ चन्द्रशमशेरले बेलायती प्राविधिकलाई बनाउन लगाएका थिए । यो धूपघडिमा अंग्रेजीमा लेखिएको वाक्यलाई नयनराज र अरुहरुले यसरी अनुवाद गरेका छन्, “श्री ३ महाराज चन्द्रशमसेर जबराबाट वि.सं. १९६८ मा तयार गराइएको बेलायतका विज्ञान विषयका यन्त्रनिर्माता बार्करले बनाएको काठमाडौँको धूपघडि हो यो ।” यो धूपघडिको छेवैमा ठूलो घण्टाघर पनि छ । त्रिचन्द्र परिसरमा रहेको घण्टाघरको सानो कथांश यस्तो छ ।
![]() |
सन् १९९०को भूइँचालोपछि निर्माण गरिएको घण्टाघर |
श्री ३ वीरशमशेरले आफ्ना चार– हिटी, लाल, फोहरा र सेतो दरबारमा सजाउन बेलायतबाट ४ विशाल घडि मगाएका थिए । एक आपसमा जोडिएका यी घडि स्थापनाको लागि घण्टाघर निर्माण गरिएको तथ्य देखिएको छ । यूरोपमा पनि यस्ता धूपघडी वा घण्टाघर कलेजकै परिसरमा हुने हुनाले राणाहरुले पनि त्रिचन्द्र कलेज परिसरलाई रोजेको होलान् । तस्बिरमा नेपाल नामक फेसबुक पेजमा लेखिएअनुसार लण्डनको ‘विग वेन’ घण्टीसँग तुलना गरिएको घण्टाघरको घडिको आवाज सो समय १ सय फिट माथिसम्म सुनिन्थ्यो । पश्चिमी मुलुकमा देखिएको संरचनाबाट प्रभावित भएर वि.सं. १९५१ मा निर्माण भएको यस भवनका लागि इञ्जिनियरद्वय कुमार नरसिंह र किशोर नरसिंह राणालाई जापानमा तालिमका लागि पठाइएको थियो । घण्टाघर निर्माण पछि टुँडिखेलमा सिपाहीले तोप पड्काउनु अघि दुरविनबाट हेरेर घण्टाघरको समय अनुसार तोप पड्काइने प्रचलन पनि सुरु भयो । घण्टाघर तयार भएपछि वीरशमशेरबाट भवनको एक भागलाई वीर पुस्तकालयको रुपमा पनि विकास गरेका थिए । १९९० सालमा आएको ठूलो भूकम्पले पूर्ण रुपमा ध्वस्त भएपछि नयाँ डिजाइनमा हालको अवस्थामा घण्टाघर पुनर्निर्माण गरिएको हो ।
पछिल्लो इतिहास
दोस्रो विश्वयुद्ध पछिको समयमा नेपालमा सर्वसाधरणका हातमा घडि झुण्डिन थाले । सबैभन्दा पहिले स्वीस घडि आएको देखिन्छ । स्वीस कम्पनी ‘वेस्ट इन्ड वाच’ले पहिलो विश्वयुद्धमा बेलायतीको तर्फबाट लडेका सिपाहीलाई घडि बनाइदिएको र उनीहरुले नै नेपालमा घडी बानेर आए । पछि आफ्नो व्यावसायको लागि सन् १९८० को दशकमा वेस्ट इन्ड वाचले एशियाका १८ देशमा यसको व्यापार गरेको थियो । काठमाडौँको विशालबजार नजिकै शुक्रपथमा रहेको ‘रत्न ट्रेडर’ अथवा ‘सेतो घर’मा यसको पहिलो विक्री तथा सेवा प्रदान गर्ने केन्द्र रहेको छ । जसलाई वरिपरीका स्थानीयहरु ‘ग्रेटवारका घडि विक्री गर्ने पसल’ पनि भनेर चिन्छन् ।
![]() |
विशालबजार नजिकै सेतो घरमा रहेको रत्न ट्रेडर अर्थात् ग्रेटवारका घडी बेच्ने पसल |
स्वीसपछि नेपाली बजारमा जापानी घडिले बजार पिटेका थिए । यी घडीहरु नेपालमा भित्राउने लाहुरेहरु नै हुन् । अमिर राईले घडिबारेको संस्मरणमा लेखेका छन्, “लाहुरेको घना बस्ती भएको शहर धरानमा त सबैको हातमा प्राय ‘सेइको फाइभ’ घडि हुने गर्थ्यो ।” विदेशबाट आफन्तजनलाई ल्याइदिने उपहारको रुपमा । यस्ता घडि लगाउने मानिसको समाजमा छुट्टै पहिचान हुन्थ्यो । जस्तै ‘घडि मास्टर’ । बच्चाहरुलाई स्कूलमा राम्रो पढेमा उनीहरुको अभिभावकले घडिको कल्पना देखाइदिन्थे । फर्स्ट भएमा अभिभावकले घडि किनिदिन्छु भन्थे । हातमा घडि भएकाले सुरुसुरुमा त छिनछिनमा घडि हेर्थे । बाटो हिंड्दा कसैले ‘कति बज्यो’ भनेर सोध्छन कि भनेर हेर्ने, घडि बाँधेकोले देब्रे हात झड्काउने, ‘सवा, साँढे, पउने’ जोडेर समय भन्ने बानी पछिसम्म थियो ।
नेपालमा पनि बाँसबारी छालजुत्ता, ट्रली बस, याक चुरोट कारखाना हुनेताका नेपालमै बनेको डोल्मा घडिको पनि उत्पादन हुन्थ्यो । संभवत विदेशबाट सामान ल्याएर नेपालमा जोडजाड गरी । त्यति बेला रेडियो नेपालले यसको विज्ञापन बजाउँथ्यो । “‘नेपालमा बनेको डोल्मा घडि, ठीक समय दिने डोल्मा घडि, बलियो भरपर्दो डोल्मा घडि’ भन्ने विज्ञापन प्रत्येक साँझ ९ बजे रेडियो नेपालमा बज्ने गथ्र्याे ।” राईले लेखेका छन् । उनकाअनुसार त्यस बेला पनि नेपालमा बनेको हुनाले यसलाई खिसी नै गरिन्थ्यो । खास गरी लाहुरेहरु भएको वस्तीमा । यो समाजमा कसैको घडिले एक्युरेट समय नदिए कि त्यसले ‘आलु घडि’ कि ‘डोल्मा घडि’ को संज्ञा पाउने गर्थ्यो । तर लाहुरेबाहेकको समाजमा भने अर्कै कल्पना थियो । त्यति बेला रेडियो नेपालले घडिको विज्ञापन बजाउँदा मानिसले त्यो डोल्मा घडि भयंकर होला भन्ने कल्पना पनि गर्थे । किनकी विज्ञापन दिँदा नै ट्वाङ्ग...ट्वाङ्ग...ट्वाङ्ग आवाज बजाउँथ्यो । शिवानीसिंह थारुले डोल्मा घडिबारे आफ्नो संस्मरण यसरी लेखेकी छन्, “ट्वाङ्ग...ट्वाङ्ग...ट्वाङ्ग... ‘डोल्मा घडि !’ अर्को विज्ञापन । त्यही जमानामा सुन्दा डोल्मा घडि कत्रो होला भन्ने लाग्थ्यो ।”
स्वीस, जापानी, नेपालमा जोडजाड गरी बनाइएको घडिपछि चिनियाँ घडिले हरेक प्रकारका घडिको ब्यापारलाई प्रभाव पारेको र सर्वसाधरणको पहुँचमा पुराएको छ । किनभने २०४० सालको दशकदेखि नै सस्तो खालको चाइनिज घडि खासाका व्यापारीमार्फत सर्वसाधरणमाझ आउन थालेका हुन् ।
अन्तमा
नेपाली समाजमा सूर्यको गतिबाट अनुमान गरेर दैनिकी चलाउने समय अझै पनि बुढापाकामा धिपधिपे अवस्थामा छ । ल्यापटप, मोबाइल जस्ता यन्त्रले घडिको पनि काम गरेका हुनाले नाडीघडि समयको भन्दापनि गहनाको रुपमा पनि प्रयोग हुन थालेको छ । मँहगो ब्राण्डका घडिहरु गहनाकै स्वरुप हुन् । त्यस्ता घडि मर्मत गर्न नै १० देखि ५० हजार रुपैँयासम्म पर्ने घडि मर्मतज्ञको भनाइले यसको पुष्टि गर्छ ।
![]() |
स्वीस घडी मर्मत केन्द्रका मर्मतज्ञ |
नेपालमा सर्वसाधरणबीचमा घडि भित्राउने श्रेय लाहुरेलाई जान्छ । विश्वयुद्धमा लड्न पुगेका सिपाही देखि लिएर, सिंगापुर, मलेसिया, लेबनान, भारत पुगेका लाहुरेले विभिन्न ब्राण्डका घडिहरु भित्राएका हुन् । यसको निरन्तरता अभैm छ । लाहुरे परिवारबाहेकको परिवारमा डोल्मा घडि आएपनि वि.सं. २०४० तथा २०५० को दशकतिर भारतीय र चिनीया घडिले गाउँघरका सामान्यजनको रहर पुरा गरेको हो ।