Wednesday, September 16, 2015

नेपालबाट प्रकाशित महिला म्यागेजिनको विवरणात्मक अध्ययन



                                                                                                   
२००८ सालमा कुमारी कामाक्षी र कुमारी साधना प्रधान सम्पादीका भएको र नेपाल महिला संघले प्रकाशित गरेको महिला नामक म्यागेजिन नेपालको पहिलो महिला म्यागेजिन हो । त्यसपछि अखिल नेपाल महिला संघले २००९ सालमा  निकालेको प्रतिभा नामक म्यागेजिन दोस्रो महिला म्यागेजिन मानिन्छ । यी दुईवटा म्यागेजिन लगायत २०१५ सालमा शशिकला शर्माद्वारा सम्पादन प्रकाशन गरिएको स्वास्नीमान्छे र २०१८ सालमा नेपाल महिला संघबाट प्रकाशित चेतना पत्रिकाबाट गन्ती शुरु गर्ने हो भने २०६७ साल भदौमा निस्केको महिला चिन्तन पत्रिकासम्म झण्डै ५० शीर्षकका महिला म्यागेजिनहरु प्रकाशन भएका छन् ।  यो संख्यामा २०४७२०६७ सालसम्म प्रकाशित भएका अधिकतम म्यागेजिनहरु समावेश गरिएको छ । २०४६ साल अघि ७ वटा पत्रिका प्रकाशित भएका छन् भने २०४६ साल यता ४३ वटा म्यागेजिन प्रकाशित भएका छन् । सिमित समय र स्थानमा मात्र गणना गरिएकाले यो संख्या ६० देखि ७० सम्मको अनुमान गर्न पनि सकिन्छ । यतिका धेरै महिला सम्बन्धि म्यागेजिन प्रकाशित भएपनि यो नेपालमा हालसम्म प्रकाशन भएका जम्मा म्यागेजिनको १ प्रतिशत हुन आउँछ । भने २०४७ साल यता निस्केका म्यागेजिनको २.५ प्रतिशत मात्र हो । मदन पुरस्कार पुस्तकालयले गन्ती गरेर सारदाकालिन समय देखि यताका झण्डै ५५०० शीर्षकका म्यागेजिनहरु (पेरियोडिकल्स)को सूचना उसको वेभसाइटमा राखेको छ ।  यद्यपि यो संख्यामा २०४७ साल पछि प्रकाशित भएका केही पत्रिकाहरु समावेश भएका छैनन् । २०६७ सालमा मार्टिन चौतारीले मदन पुरस्कार पुस्तकालय, मार्टिन चौतारी पुस्तकालय, राष्ट्रिय पुस्तकालय र त्रिभुवन विश्वविद्यालय केन्द्रीय पुस्तकालयमा गरेको एक अध्ययनको अनुमान अनुसार २०४७ साल यता प्रकाशित हुने म्यागेजिनको संख्या झण्डै २००० छ । यो अनुमानित तथ्याङ्कलाई आधार मान्ने हो भने महिला सम्बन्धि म्यागेजिन जम्मा म्यागेजिनको २.५ प्रतिशत मात्र रहन आएको हो

स्वास्नीमान्छे (२०१५) सालदेखि यताका विभिन्न म्यागेजिनलाई कस्ले प्रकाशन गर्यो भन्ने आधारमा छुट्टाउने हो भने ३ प्रकारमा मोटामोटी विभाजन गर्न सकिन्छ । पहिलो, महिलासम्बन्धि म्यागेजिन प्रकाशन गर्ने निकाय चाहिँ पार्टी निकटका महिला संघ संगठनहरु हुन् । महिला सम्बन्धि म्यागेजिन नेपाली काँग्रेसको भातृ संगठन, नेपाल महिला संघले निकाल्न सुरु गरेको छ । २०५२ सालमा द्वैमासिक प्रकाशनको रुपमा आएको चेतना पत्रिकाले आफ्नो प्रिन्टलाइनमा वर्ष ३५ उल्लेख गरेको आधारमा यो नामको पत्रिका २०१८ सालतिर निस्कन सुरु भएको अनुमान गर्न सकिन्छ । अहिले सम्मका ५० प्रकारका म्यागेजिन निस्केको आधार मान्ने हो भने १७ शीर्षकका म्यागेजिन पार्टी निकट महिलाले निकालेका छन् । प्रतिशतमा यो ३४ प्रतिशत हो । पार्टिगत हिसाबले हेर्दा चेतना (२०१८) बाहेक अरु सबै म्यागेजिन वामपन्थी महिला वृत्तबाट निस्केका छन् । २०१८ सालपछि एक्कैचोटी २०४० सालमा केही वामपन्थी नजिकका महिला म्यागेजिन निस्किएका छन् । २०४० पछि निस्किएका नारी मुक्ति, महिला मुक्ति यसका उदाहरण हुन् । २०४६ सालपछि पनि महिला ध्वनी, महिला गर्जन, महिला आवाज, महिला मुक्ति, नारी सन्देश, महिला जागरण, महिला बुलेटिन, युवा महिला आवाज, नारी आव्हान, नारीका पाइला, मानवी, महिला आवाज हाम्रो संसार जस्ता नारी प्रधान म्यागेजिनहरु वामपन्थी वृत्तभित्रबाट प्रकाशित भएका छन् । यो जम्मा महिला म्यागेजिन प्रकाशनको ३२ प्रतिशत हो । दोस्रो, महिला म्यागेजिन प्रकाशन गर्ने विभिन्न गैरसरकारी संघसंस्थाहरु छन् । त्यस्ता संघसंस्थामा अस्मिता प्रकाशन गृह (अस्मिता, २०४५), अन्तर्राष्ट्रिय महिला शान्ति स्वतन्त्रता संगठन नेपाल शाखा (महिला सन्देश २०४९), हिमराइट्स र इन्हुरेड (छोरी २०५८), महिला पुर्नस्थापना केन्द्र (चेलीको व्यथा २०५४), नेपाल बैँक कर्मचारी संघ, केन्द्रीय महिला विभाग (महिला दर्पण २०५७) आदि छन् । यो जम्मा महिला म्यागेजिन प्रकाशनको २० प्रतिशत हो । तेस्रो तथा सबभन्दा धेरै प्रतिशत महिला म्यागेजिन प्रकाशन गर्ने समुह चाहिँ नीजि वा व्यक्तिगत संघसँस्था नै हुन । यो जम्मा म्यागेजिन प्रकाशनको ४० प्रतिशत छ । यसमा शशिकला शर्माले २०१५ सालमा प्रकाशन गरेको स्वास्नी मान्छे, २०४८ सालमा सुश्री शोभा श्रेष्ठले प्रकाशन गरेको नयाँ अभियान, २०४९ सालमा रमा सिंह प्रधानसम्पादक भएको ऋचा म्यागेजिन, कान्तिपुर पब्लिकेशनको नारी (२०५८) आदि पर्दछन् ।

कालखण्डको हिसावले हेर्ने हो भने धेरै जसो म्यागेजिनहरु २०४७२०६७ को अवधिमा नै बढि निस्केका छन् । जम्मा ५० मा ४३ वटा पत्रिका यो अवधिमा निस्केका छन् । यो ८६ प्रतिशत हो । पञ्चायतकाल अघि एउटा र पञ्चायतकालमा ६ वटा पत्रिका निस्केका छन् । यद्यपि पञ्चायती व्यवस्थाले नै महिला सम्बन्धि म्यागेजिन नै निकालेको भेटिँदैन । रत्नश्रीमहिला बोल्छिन भन्ने म्यागेजिन पञ्चायतकालमा नै निस्केका म्यागेजिन पनि भनिएको छ । यहाँ ति पत्रिकाहरुको विवरण अभावका कारण यसको जानकारी दिइएको छैन । यसबाहेक पञ्चयतकालमा प्रतिवन्धित राजनीतिक दलका महिला संगठनहरुले निकालेका पत्रिकाहरु यसमा पर्दछन् । महिला आन्दोलनलाई विषयवस्तु बनाएर नेपालमा नारीवादी आन्दोलनको महत्वपूर्ण म्यागेजिनको रुपमा दरिएको अस्मिताको प्रकाशन पञ्चायतकालको अन्ततिरबाट भएको हो ।

 टेबल नं. १ : नेपालबाट प्रकाशित भएका विभिन्न महिला म्यागेजिनहरुको विवरण

l;= g+=

klqsfsf] gfd

k|sfzs

;Dkfbs

k|sflzt ldlt

s}lkmot

!=

dlxnf

s'df/L sfdfIfL, s'df/L ;fwgf k|wfg

g]kfn dlxnf ;+3

@))*, h]7

cGgk"0f{ k|];, c;gåf/f d'lb|t, ;xfos ;Dkflbsf–s'df/L lznjGtL zfx, s'df/L w's/L / s'df/L k|ldnf -cof{n @)^^ M ##_ .

@=

k|ltef

c=g]=d=;+3, c;g, sf7df8f}F

>Ldlt s'GtLb]jL

@))(, ebf}

;Dk"0f{ g]kfnL dlxnfx?sf] ;';'Kt r]tgf zlQmnfO{ hfu[t ug]{ / ltgdf of]Uo lzIffsf] k|rf/ ug]{ .

 

g]kfn dlxnf ;+3 / clvn g]kfn dlxnf ;+3sf ;dfrf/x? ;dfj]z u/L k|sflzt o; klqsfdf /d]z ljsn, n]vgfy, kml0fGb|/fh v]tfnf, e/t/fh kGt, ledlglw ltjf/L, nVvLb]jL ;'Gbf; cflbsf n]v /rgf ;fdu|Lx? klg /x]sf 5g\ -cof{n @)^^ M #!_ .

#=

:jf:gLdfG5]

zlzsnf zdf{

zlzsnf zdf{

@)!% -!(%*_

@)!& ;fndf lg:s]sf] :jf:gLdfG5] gfds klqsfdf t];|f] jif{ n]v]sf] cfwf/df o;sf] k|sfzg @)!% ;fndf ePsf] cg'dfg ug{ ;lsG5 . ;+ejtM of] g} klxnf] dlxnf Dofu]lhg x'g;S5 . zlzsnf zdf{ g]kfnsf] klxnf] dlxnf kqsf/ x'g\, eGg] cfwf/df klg of] klxnf] dlxnf Dofu]lhg xf] eGg] s'/fdf an lbPsf] 5 . zlzsnf zdf{ / Zofdk|;fb zdf{ Tolta]nf k|ultlzn If]qdf sfd ul/;s]sf JolQm x'g . To;}n] of] k|ultlzn v]dfsf] Dofu]lhg xf] .

$=

r]tgf

g]kfn dlxnf ;+3

;/f]lhgL dfgGw/, cd'bf >]i7, zlz k|wfg, ;l/tf >]i7

@)%@ -@)!*_

å}dfl;s k|sfzg, @)%@ ;fn ebf}df k|sflzt klqsfdf jif{ #% n]v]sf] cfwf/df .

%=

dlxnf af]lN5g

 

 

@)@*

l;s]nfn / xif{ dxh{g;Fu u/]sf] s'/fsfgLsf cfwf/df .

^=

gf/L d'lQm

sfe|] lhNnfsf gf/Lx?sf] ;+o'Qm k|of;df k|sflzt

d'Qmf >]i7

@)$)

n]lggsf plQmx? klqsfsf] leqL k]hdf e]l6G5 . of] klqsf Tolta]nf dlxnf cfGbf]ngdf nflu/x]sf g]skf rf}d / g]skf dfn]sf dlxnfx?sf] ;+o'Qm k|of;df lgsflnPsf] xf] . o;sf ;fdu|Lx? ;+sng ug]{ sfddf Zofd >]i7n] klg ;3fpg' ePsf] lyof] . Zofd >]i7;Fu @)^& df3 % df u/]sf] s'/fsfgL .

&=

/fli6«o ;l/tf -;fKtflxs_

kGgfnfn >]i7

kGgfnfn >]i7÷k|wfg ;Dkfbs

@)$)

@)^! ;fn d+;L/sf] c+sdf jif{ @! c+s !* n]v]sf] cfwf/df

*=

dlxnf Wjlg

k|sfzg ljefu c=g]=d=;+3  -qmflGtsf/L_

s]Gb|Lo k|sfzg ljefu, c=g]=d=;+3 -qmflGtsf/L_

@)$!

of] c=g]=d=;+3sf] d'vkq xf] .  @)^$ ;fn c;f]hdf 5flkPsf] cÍdf jif{ @& n]lvPsfn] of] @)$! ;fndf 5flkPsf] cg'dfg ul/Psf] xf] . oxL gfdsf] klqsf @)%# ;fndf a'6jnaf6 b'uf{ kf}8]nsf] ;Dkfbsdf 5flkPsf] 5 . To;df dlxnf WjgLsf] lg rflxF x|:j 5 . jfdkGyL j[Qdf kf6L{ km'6]kl5 klg ;f]xL gfdsf] klqsf rnfpg] sf/0fn] of] ePsf] x'g;S5 .

(=

dlxnf d'lQm

dlxnf d'lQm kl/jf/

pQ/f sf]O/fnf

@)$!

jfdkGyL klqsf

!)=

cl:dtf

cl:dtf dlxnf k|sfzg ;d'x

c~h' If]qL

@)$%

 

!!=

gofF cleofg -dfl;s_

;'>L zf]ef >]i7

/d]z e§/fO{ …kfv]Ú

@)$*

 

!@=

gf/L d~r

gf/fo0f kl/jf/ Snj

Pr=b]jL /+lhtsf/, ch]lnof

@)$*

@)$( ;fndf of] c+s !^ k'lu;s]sfn] @)$* ;fndf lg:s]sf] xf] eGg ;lsG5 .

!#=

dlxnf ;Gb]z

cGt/f{li6«o dlxnf zflGt :jtGqtf ;+u7g, g]kfn zfvf

ljNkm kl/jf/

@)$(

ljNkmsf] ;+of]hs O{Zj/L v8\sf, dxf;rLj lgd{nf l;jfsf]6L sf]iffWoIf /flwsf bfxfn

!$

Crf

k|f]km];gn klAns]zgsf lgldQ efis//fhsl0f{sf/åf/f k|sflzt

/df l;+x÷k|wfg ;Dkfbs

@)$(

Crf kfl/jfl/s dfl;s

!%=

gj Crf

k|f]km];gn klAns]zgåf/f k|sflzt

tf/f /fjn

pNn]v gePsf] ;+ejtM @)%) ;fn

gj Crf kfl/jfl/s dfl;s

!^=

dlxnf :jf:Yo

k|fylds :jf:Yo ;]jf >f]t s]Gb|

 

@)%@

dlxnf :jf:Yo ;DaGwL hfgsf/L lbg] tLg dlxg] klqsf

 

 

 

 

 

 

!&=

dlxnf WjgL

clvn g]kfn dlxnf;+3, s]Gb|Lo sfof{no, a'6jn

b'uf{ kf}8]n

@)%#

 

!*=

r]nLsf] Joyf

dlxnf k'g:yf{kgf s]Gb|

8f= ljgfos /fhe08f/L

@)%$

o;sf k|sfzs / ;DKffbsn] csf]{ Dofu]lhg klg lgsfn]sf] 5 .

!(=

ljb'ifL

ljb'ifL k|sfzg k|f= ln=

Hof]lt Kofs'/]n

@)%$

jif{ @ c+s$ df ePsf] lk|G6nfO{gdf w]/} gfd k'?ifsf] ePsf]

@)=

r]nL -dfl;s_

l3ld/] k|sfzg

zs'Gtnf l3ld/]

@)%$

dlxnf ;DaGwL ;Dk"0f{ klqsf

@!=

dlxnf uh{g

cg]d;+3 -qmflGtsf/L_ lhNnf ;ldlt, /f]Nkf

 tf/f 3tL{du/ / c?x?

@)%$

hok'/L 3tL{du/ ;Nnfxsf/ ePsf]

@@=

dlxnf cfjfh

cg]/f:jljo" s]Gb|Lo dlxnf ljefu

cg]/f:jljo" s]Gb|Lo dlxnf ljefu

@)%$

d'vkq

@#=

r]nLa]6L

r]nLa]6L a]rljvg lj?4 /fli6«o ;d'x÷PgPgPhLl6

 

!((&

q}dfl;s a'n]6Lg

@$=

dlxnf d'lQm

cg]d;+3, k|sfzg tyf k|rf/ ljefu

cg]d;+3, k|sfzg tyf k|rf/ ljefu

 

;'lhtf zfSo, OlGb/f k'mFofn, pQ/f sf]O/fnf / zf]ef 9'+ufgf

@)%%-klqsfdf pNn]v 5}g, a}7s ldltaf6 cg'dfg ul/Psf]_

g]skf Pdfn]sf] eft[;+u7gåf/f k|sflzt

@%=

cK;/f

uf]vf{kq ;+:yfg

;Ltf/fd cu|xl/ -@)%&_

@)%%

kfl/jfl/s dfl;s

@^=

gf/L ;Gb]z

cg]d;+3, s]Gb|Lo ;ldlt

cg]d;+3, s]Gb|Lo ;ldlt

@)%%

d'vkq

@&=

ls/0f

dlxnf k'g:yf{kgf s]Gb|, k|sfzg ;ldlt kfj{tL v8\sf, e'jg zdf{, ljhof tfd|fsf/

8f= ljgfos /fhe08f/L÷;DKffbg ;Nnfxsf/

@)%%

dlxnf tyf afnaflnsf a]rljvg / cf];f/k;f/ lj/f]wL klqsf

@*

dlxnf hfu/0f

cg]d;+3, s]Gb|Lo ;ldltq

k|sfzg tyf k|rf/ ljefu, cg]d;+3

@)%%

lgoldt k|sfzg elgPsf] 5 .

@(=

Reflections

Society for Partners in Development

Thupen Gyalpo lama

1998 (2055 BS)

Journal on men, women and development

#)=

cflbjf;L dlxnf cfjfh

cflbjf;L hghftL dlxnf d~r

;+lugL /fgfdu/

@)%^

q}dfl;s ?kdf k|sflzt of] Dofu]lhg # cÍ k|sflzt eO;s]kl5 aGb ePsf] .

#!=

dft[;Qf

z'eflzif\ k|sfzg k|f=ln=

ab|Laxfb'/ a:g]t

@)%^

ljifoj:t'sf lx;fjn] of] dlxnf Dofu]lhg xf] ls xf]Og yfxf 5}g .

#@=

cfzo

;'dgWjh lji6

;'dgWjh lji6

@)%^

kfl/jfl/s å}dfl;s ePklg o;sf lk|G6nfO{g ePsf & hgf ;a} k'?if / ljifoj:t'df ePsf !& hgf n]vs dWo] !^ hgf n]vs k'?if 5g . oBlk dlxnf cfGbf]ng, dlxnf hflu/]nfO{ b'Mvklg ;'vklg h:tf ljifoj:t' k'?ifx?n] g} n]v]sf 5g\ .

##=

dlxnf a'n]l6g

cg]d;+3 -qmflGtsf/L_ s]Gb|Lo ;ldlt

cg]d;+3 -qmflGtsf/L_ s]Gb|Lo ;ldlt

@)%&

d'vkq

#$=

dlxnf bk{0f

g]kfn a}+s sd{rf/L ;+3, s]Gb|Lo dlxnf ljefu

df]xg s'df/L zfxL / c?x?

@)%&

* dfr{ ljz]iffÍ, ;Nnfxsf/ d08n ;a} k'?if

#%=

5f]/L

lxd/fO6\;÷OGx'/]8

s}nfzs'df/ l;jfsf]6L

@)%*

r]lna]l6 a]rljvg lj?4sf] ljz]iffÍ

#^=

gf/L

sflGtk'/ k|sfzg u[x

;'jf; 9sfn

@)%*

 

#&=

Pe/]i6 6'8] -kflIfs_

pNn]v gePsf]

rGb|f bnfxfË

pNn]v gePsf]

;+ejt of] klqsf @)%* ;fndf lg:s]sf] x'g'k5{ . o;sf ;Nnfxsf/ xs{ u'?Ë / zfGtf yklnof x'g'x'G5 .

#*=

cfhsf dlxnf-dfl;s_

dlxnf ;/f]sf/ ;d'x g]kfn

e/t/fh ;'j]bL

@)%(

dlxnf k|wfg Dofu]lhg, of] cGt/f{li6«o gf/L lbj;sf lbg lgsflnPsf] klqsf xf] .

#(

o'jf dlxnf cfjfh

k|hftflGqs /fli6«o o'jf ;+3 g]kfn, s]Gb|Lo dlxnf ljefu

ddtf lu/L, ul/df zfx, /~hgf df:s], pld{nf sdf{rfo{

@)%(

k|/fo';+3, g]kfn s]Gb|Lo dlxnf ljefusf] d'vkq

$)=

dfg'ifL

g]kfn 8]enkd]G6 6«:6

le=s]=s0f{

@)%(

dfr{ dlxgfdf k|sfzg z'? ePsf]

$!=

b s'df/L

u+uf k'g

u+uf k'g, cWoIf u0f]z k'g

@)%(

;Dk"0f{ kfl/jfl/s dfl;s klqsf

$@=

gf/L cfJxfg

clvn g]kfn dlxnf ;+3

clvn g]kfn dlxnf ;+3

@)^)

cg]d;+3 k"jf{~rn If]lqo ;ldltsf] d'vkq

$#=

dfglrq va/ klqsf

dfglrq ;+rf/ ;d'xsf nflu l6sfb]jL e08f/L

cl:dtf e08f/L

@)^)

 

$$=

gf/Lsf kfOnfx?

g]kfn dlxnf sNof0f ;+3, 5flnª, eQmk'/

g]kfn dlxnf sNof0f ;+3, 5flnª, eQmk'/

@)^!

of] a'n]l6g xf] . g]dlskfsf] dlxnf ;+37g x'g'k5{ .

$%=

j'd]G; P/f

k|ltdf ljj; /fO{

k|ltdf ljj; /fO{

@)^!

@)^!÷@)^@ ;fndf btf{ ePsf] cfwf/df . of] klqsfn] df]§f]df dlxnf ;zlQms/0f / ;dtfsf] nflu w/fgaf6 k"jf{~rnd} klxnf] k6s >dhLlj kqsf/ dlxnf ;d'xsf] k|:t'tL elgPsf] 5 . clxn];Dd e]l6Psf] sf7df8f}F aflx/sf] bf];|f] dlxnf Dofu]lhg xf] . oBlk kf6L{ lgs6 eg] a'6jnaf6 lg:s]sf] dlxnf WjgLnfO{ lng ;lsG5 .

$^=

x;gf

cldsf /fhynf

cldsf /fhynf

@)^@

Hasana Magazine Nepali National Monthly x;gfsf] zLif{sdf n]lvPsf] 5 .

$&=

dfgjL-dfl;s_

k'mns'df/L zdf{

;Ltf zdf{

@)^@

 

$*=

gf/L :j/

gd|tf zdf{

gd|tf zdf{

@)^$

lx/0os'df/L kf7s k|wfg;Dkfbs tyf cWoIf gf/L :jfjnDaL ;dfh kl/jf/

$(=

EjfO; ckm j'dg

 

 

@)^%

 

%)=

dlxnf cfqmf]z

c=g]=d=;+3 -qmflGtsf/L_ tfD;flnª /fHo ;dGjo ;ldlt

k|sfzg ljefu

c=g]=d=;+3 -qmflGtsf/L_ tfD;flnª /fHo ;dGjo ;ldlt

@)^^

 

%!=

gjgf/L

hfg'sf 9sfn

hfg'sf 9sfn

@)^^

 

%@=

dlxnf cfjfh xfd|f] ;+;f/

zflGt lj=s=

;'lgtf v8\sf

@)^&

hgfb]z / hglbzfdf sfo{/t dlxnfåf/f k|sflzt

%#=

dlxnf lrGtg

lgd{nf e08f/L

lgd{nf e08f/L

@)^&

 


स्वास्नीमान्छेमा छापिएका विषयवस्तु
स्वास्नीमान्छेको २०१७ सालमा प्रकाशित एउटा मात्र संयुक्ताङ्क पढेर यहाँका विषयवस्तु लेखिएको हो  स्वास्नीमान्छेमा प्रायः कविता, कथा, निवन्ध, एकाङ्की, समाचारहरु छापिएका छन् । यी विधाहरुमा पुरुष महिला जस्ले पनि कलम चलाए पनि प्रत्येक विधाहरुमा महिलाको प्रसङ्गलाई जोड्नु चाहिँ यो म्यागेजिनमा बाध्यता जस्तै छ । आनन्ददेव भट्टको गाउँले सानी नानीसँगनामको कविता, स्वास्नीमान्छेको वर्ष ३ अंङ्क १ र २ मा छापिएको छ । त्यहाँ उनले गाउँले सानी नानीको बारेमा कविता लेखेका छन् जस्तो :
सानी नानी ढाकर बोकी कुन बाटो लम्केकी ?
उत्सुक आँखा, डरको बोली, के को आशा आज गरेकी ?
एक्लोबाटो, आज छ रमझम, ढाक्रेहरुका ताँतीले
अरुपनि बटुवा लम्किरहेछन्, आफ्नो बेग्लै तरखरले ।
डाँडाहरुका अग्ला थेप्चा, जम्मै चुचुरा हरिया छन्
तिम्रो मनको हरियाली झैँ, उन्नत शिरली हेर्दैछन्
बीच भागमा बस्तुहरुका, भन्न नमिल्ने छरिँदा लाम
तिमै्र घरका विस्कुनजस्तै, चरिरहेछन् ख्वै विश्राम ? (भट्ट २०१७ : १) ।
कवितामा मात्र होइन समाचारहरुमा पनि त्यो ढाँचा भेटिन्छ । २०१७ साल पछि व्यवस्था परिवर्तन भएको अवस्थामा महिलासम्बन्धि चार महिना पूरानो समाचारलाई यहाँ उल्लेख गरिएको छ । यसको कारण चाहिँ महिलाको नेतृत्वमा पहिलो पटक विदेश भ्रमण गएको समाचारले गर्दा हो । २०१७ असोजमा बीपी कोइरालाको मन्त्रीमण्डलकी सदस्य द्वारिकादेवी ठकुरानीको नेतृत्वमा ३ जनाको  प्रतिनिधि मण्डल रसिया गएको थियो ।  त्यतिमात्र होइन यो वर्सको प्रवेशिकामा ५०० आइमाई, डाक्टरनी घोषको देहान्त, सम्सदीय शिष्टमण्डलमा आइमाई पनि जस्ता समाचारहरु यसले छाप्ने गरेको छ । समाचार मात्र होइन उखान टुक्का पनि महिला सम्बन्धि नै देखिन्छ । जस्तो आइबुढी मच्चिँदै, गई बुढी थच्चिँदै । जहाँ स्त्री, उही श्री । माइत जाँदा आइमाईहरु बर्सीको पोथ्रा नाघ्दै जान्छन् । पालुङ्गाको साग पकाउनु छ जेठाजुलाई ढोग दिनुछ । 

धेरै लेखकहरु पुरुष हुनु र तिनीहरुलाई लेखाउन लगाउनु सम्पादकको बाध्यता जस्तै छ । १८ वटा विषयवस्तु मध्ये ४ वटा विषयवस्तुमा महिलाले आफ्नो कलम चलाएका छन् । महिलाले लेखेका विषयवस्तु मध्ये शशिदेवी बैद्यले लेखेको कर्के आँखाभन्ने एकाङ्की, सुशीला थापाद्वारा लेखिएको नेपाली समाजमा नारी जाति’, श्रीमती कल्पना राणाले लेखेको विशेषविवाह व्यवस्था विधेयक २०१७माथिको टिप्पणी र मिरन साहले लक्ष्मीप्रसाद देवकोटाले लेखेको बादलकी रानीकविता संग्रहको समालोचना गरिएका विषयवस्तु हुन । नेपाली समाजमा नारी शीर्षकमा लेखिएको लेखमा सुशीला थापाले स्त्री जातीलाई हेर्ने दुइथरी प्रवृत्तिको कुरा गरेकी छन् । पहिलो कोही स्त्री जातिले कुराकानी गर्दा अर्काको मुखतिर हेर्नुहुन्न भन्ने प्रवृत्ति छ । भने दोस्रो थरी नारी जातिलाई पनि समाजमा अग्रसर गराउँ भन्ने छ । उनले यी दुवैथरि प्रवृत्ति ठिक छैन भनेकी छन् । पहिलो प्रवृत्तिलाई संकीर्णर दोस्रो प्रवृत्तिलाई पुरुषहरुले स्वार्थको निम्ति अघि बढाउन खोजेकोप्रवित्ति भनेकी छन् । यसमा उनको तर्क चाहिँ शिक्षा र ज्ञानको कमीले गर्दा पुरुषहरुको कडा थिचाइ परेको छ (थापा २०१७ : २०) ।

मार्क्सवादी प्रभावका महिला म्यागेजिन
२०४० सालमा प्रकाशित भएका नारीवादी महिलाहरुले निकालेको म्यागेजिनमा चाहिँ नेपाली नारीको तत्कालिन अवस्थाको मात्र कुरा गरिएको छैन । उनीहरुलाई जागरण ल्याउने खालका विषयवस्तुहरु यहाँ प्रकाशित भएको देखिन्छ । २०४० साल फागुनमा पहिलो अङ्कमा छापिएको नारी मुक्ति नामक म्यागेजिनमा सुरुको विषयवस्तु रातो तलाउभन्ने एउटा इरानेली कथा छ । यो कुर्दिस्तानको स्वतन्त्रताको निम्ति जीवन अर्पण गर्ने महिलाको कथा हो । त्यस्तै सोही अङ्कमा छापिएका कविताका शीर्षकहरु माया बाहिर निस्क’, ‘दिदी तिमी उठजस्ता कविताहरु पढ्न पाइन्छ । नारी सम्बन्धि सैद्धान्तिक तथा राजनैतिक विषयवस्तुलाई सवाल तपाईको, जवाफ हाम्रोभन्ने स्तम्भ मार्फत नै अगाडि ल्याइएको छ । यी शीर्षकहरुले महिला जागरणको विषयमा म्यागेजिनहरु प्रकाशित हुन थालेको संकेत दिन्छ । नारी मुक्तिको पहिलो अङ्कको सवाल तपाईको जवाफ हाम्रो भन्ने स्तम्भको प्रश्नमा किनभन्ने शब्द छ । यो किन भन्ने शब्दले महिलाहरुले समाजमा आफ्नो कमजोर अवस्थाको कारण खोजेको बुझ्न सकिन्छ ।  यो स्तम्भमा सोधीएको प्रश्न, ‘हाम्रो समाजमा महिलाहरु किन पुरुष सरह समान छैनन ?’– त्यसको जवाफमा सम्पादिकाले आर्थिक पक्षलाई जोड दिएकी छन् । उनका अनुसार नेपालमा महिला चुलो चौको, बच्चा हुर्काउने र घाँस दाउराको काम गर्छन । ति कामहरु उत्पादनशील काम होइनन् । उत्पादनशील काम त पुरुषले गर्छन । त्यसैले महिला उनीहरुसँग निर्भर हुन्छन् । यहाँ उत्पादनशील काम के भन्ने कुराको उत्तर दिएकी छैनन् । यद्यपि, महिलालाई सम्पत्ति अधिकार र घर बाहिरका कामहरुमा पहुँच हुन सक्यो भने विवाह जस्ता कुराको निर्णय महिला आफैले गर्न सक्छिन र परिवारमा उनको प्रभावकारी स्थान हुन्छ भन्ने उनको तर्क छ (श्रेष्ठ २०४० : २७) । यो म्यागेजिनमा पारिजातले सुमित्रा काँढाको नाममा एउटी स्वास्नीमान्छेको अन्तर्वार्ताकविता लेखेकी छन् :

ज्यू,
काम गरेको मात्र थाहा छ
दुःख पाएको मात्र थाहा छ
फाटेको चोलो र जडौरी गुन्यू
लगाएको मात्र थाहा छ
जोवन सोध्नुभएको ?
त्यो त हजुर आएको गएकै थाहा छैन (काँढा २०४०: १५) ।

यो कवितामा त्यति बेलाको महिलाको सामाजिक अवस्थाको बारेमा उल्लेख गरिएको छ । लोग्नेलाई जग्गेमा मात्र देख्ने, विहेपछि महिलाले पुरुषको गोडाको पखालेको पानी खानुपर्ने, आफ्नो माइती वालककालमा देखेको सपना जस्तै लाग्ने, आफ्नो जोवन मुखियाको बारीमा हुर्केको जस्ता भावनात्मक कुराहरु यो कवितामा पाउन सकिन्छ । यो कवितालाई त्यति बेला नेकपा चौमका नेता श्यामप्रसाद श्रेष्ठले पारिजातसँगबाट मागेर नारी मुक्तिमा छापिएको थियो ।  श्याम श्रेष्ठका अनुसार त्यतिबेला नारीमुक्ति महिला आन्दोलनको उपज थियो । नेकपा माले र नेकपा चौमका महिलाहरुको सक्रियतामा नारी मुक्ति निस्किएको थियो ।

म्यागेजिनहरुमा मार्क्सवादी अध्ययनले २०४० को दशकमा जागरण ल्याउने कोशिस गरेकोे छ । २०४० सालको दसकमा निकालिएका महिला म्यागेजिनहरु, खासगरि वामपन्थी वृत्तबाट निकालिएका छन् । यी म्यागेजिनहरुमा पानैपिच्छे लेनिनका उद्गारहरु भेटिन्छन् । सोभियत गणतन्त्रमा श्रमिक महिलाहरुको आन्दोलनका कार्यहरुनामक लेनिनको भाषण नारी मुक्तिको पहिलो अङ्कमा छापिएको छ । केही वामपन्थी महिला म्यागेजिनहरुले २०१७ साल देखि २०४० सालसम्मको आन्दोलनमा महिलाहरुले गरेका संघर्षका कथाहरु पनि उल्लेख गरेका छन् ।

दुलाल्नी बज्यै को थिईन् र  कहाँ छिन धेरै मान्छेलाई थाहा छैन । लेखकलाई पनि के मात्र थाहा छ भने दुलाल्नी बजै सोयाङ गाउँको एकजना गरीब किसान महिला थिइन । २०११ सालको कम्युनिष्ट पार्टीको राजनीति गाउँमा पुगेपछि कम्युनिष्ट विचारधाराबाट प्रभावित भएर अन्याय अत्याचारको विरुद्ध संघर्ष गर्ने केटीहरु मध्येकी एउटी महिला थिइन । उनले संघर्ष शुरु भएदेखि नै सम्पर्क व्यक्ति, आश्रयदाता, महिला बीचको प्रचार कार्यकर्ताको भूमिका निभाएकी थिइन् (निरौला २०४० : ४५) । यसरी वामपन्थी वृत्तका महिला म्यागेजिनहरुको अध्ययन गर्दा त्यतिबेला महिला जागरणको समयलाई चटक्क टिप्न सकिन्छ ।

नारीवादी आन्दोलनमा अस्मिता
नारीवादी आन्दोलनलाई निरन्तर रुपमा पत्रिकाको मार्फत झकझकाउने काम चाहिँ अस्मिताले गरेको छ । नारी बाहेक अन्य पत्रिकाको तुलनामा यो धेरै निस्केको पत्रिका पनि हो । अस्मिताको पहिलो अङ्क २०४५ साल वैशाखमा बजारमा आएको थियो । सुरुमा त्रैमासिक पत्रिकाको रुपमा निस्किएको अस्मिता अङ्क ६ देखि द्वैमासिक, अङ्क २० देखि मासिक भयो । यसको सुरुको मुल्य ८ रुपैँया थियो भने यो कभरपेज सहित जम्माजम्मी ६२ पेजमा छापिन्थ्यो । अनुसन्धानकर्ता पूर्ण बस्नेतका अनुसार आफ्नो अध्ययन पूरा गरेर पत्रकारिता पेशातिर आकर्षित भएका सुसन मास्के र अञ्जु क्षेत्रीले स्थानीय भाषा र विषयवस्तु भएका पत्रिकाको आवश्यकता र बजार देखि अस्मिता प्रकाशन प्रालिको स्थापना गरेका थिए  (बस्नेत २०६०:२८) । अस्मिता प्रकाशन भएदेखि नियमित रुपमा निस्कन सकेको छैन । २०४८ वैशाखजेठ देखि २०४९ वैशाखजेठसम्मको अवधिमा निस्किएको छैन । २०५८ मङ्सिर देखि फेरि दोस्रोपटक बन्द हुन पुग्यो । तर २०६५ देखि पूनः सञ्चालनमा छ । सुरुमा अस्मिताले विचारशिल महिलाहरूको विशिष्ट पत्रिकाभनेर आवरण पेजमा लेखेको थियो । यसले विचारशील महिलाको मात्र पत्रिका भन्ने अर्थ दिन पुग्यो । पाठकले यसलाई विचारसुन्य वा विचारोन्मुख महिलाहरूको बारेमा तपाइँको पत्रिकाले के सोँचेको छ ? भनेर प्रश्न गरे, ‘नजानिँदो अहंपन’(शर्मा २०४६ :५४) भनेर प्रतिक्रिया जनाएपछि अस्मिताले अङ्क ७ देखि नै नेपाली महिलाहरूको सम्पूर्ण पत्रिकाभनेर अर्थ्याउन थाल्यो । त्यस लगत्तैको आठौँ अङ्कमा सम्पूर्ण महिलाहरूको पत्रिकालेखिएको छ । अङ्क १२ देखि महिला विविध र समसामयिकलेखिएको छ । २०४९ साल वैशाखजेठको अङ्कमा चाहिँ अस्मितालाई अर्थ्याउने कुनै अलङ्कार प्रयोग गरिएको छैन । यसरी अस्मिताले सुरु देखि नै आफू कस्तो पत्रिका हुने भन्ने अभ्यास गर्दै आएको देखिन्छ । विषयवस्तुका आधारमा अनुसन्धानकर्ता पूर्ण वस्नेतले अस्मिताको परिचय नेपाली पत्रकारिता जगतमा आलोचनात्मक महिलावादी पत्रिकाको रुपमा रहेको छ भनेका छन् (बस्नेत २०६० : २८) । तर सुरुका अङ्कहरूमा अस्मिता त्यस्तो देखिँदैन । यद्यपि पछिल्लो समयमा यो बस्नेतले भने झैँ आलोचनात्मक भएको छ । सुरुका अङ्कहरुलाई अस्मिताले नारीवर्गबारे रुढीवादी स्वरुपलाई तोड्न सजिलै सकेको छैन । सुरुका अङ्कका केही विषयवस्तुलाई हेर्दा त्यो देखिन्छ । गृहसज्जा, गृहणीसित एकछिन, खाना/चमेना, अन्तर्राष्ट्रिय सौन्दर्य विशेषज्ञ सहनाज हुसेनको सौन्दर्य सम्बन्धी जानकारी, सिलाई बुनाई सम्बन्धी स्तम्भ आदि समावेश गरेको छ ।  मिना आचार्यले अस्मिताको पहिलो अङ्कमा शुभकामना दिँदै लेखेकी छन्, यस्ता स्तम्भले चाहिँ नारीवर्गबारे रुढीवादी स्वरुपलाई तोड्न खोज्नुको सट्टा झन त्यसलाई बलियो पार्छ” (शर्मा २०४५ : ५८) । तर अस्मिताको सुरुका केही प्रकाशनहरुमा यी विषयहरुले प्रसस्त ठाउँ लिएका छन् । अस्मिताको पहिलो अङ्कको घरेलु उपचारभन्ने स्तम्भमा लेखिएको छ, “तपाईको श्रीमान बढी पिएर आउनु भो र टाउको दुखाईले पिडित हुन लाग्नु भयो भने रक्सीको धेरै सेवनबाट टाउको दुखेको अवस्थामा तातो दुधमा २ चम्चा मह मिलाएर खान दिएमा तुरुन्त सञ्चो हुन्छ” (अस्मिता २०४५ : ४२) । तर अहिले भए टन्न रक्सी पिएको श्रीमानलाई कसरी ठेगान लगाउने भन्ने सामग्री दिन्थ्यो होला । समयक्रममा अस्मिता बदलिएको छ । यस्ता विषयवस्तुले २०४६ साल भन्दा अघि फाट्टफुट्ट मात्र ठाउँ ओगटे पनि २०४६ सालपछि ती स्तम्भले ठाउँ पाएको देखिँदैन । २०४९ सालमा निस्केको अङ्क १२ मा चाहीँ गृहसज्जा, गृहणीसित एकछिन, खाना/चमेना, सौन्दर्य, सौन्दर्य सम्बन्धी जानकारी, सिलाई बुनाई सम्बन्धी स्तम्भ समावेश गरिएको छैन । बरु अधिकार र समानताको लागि महिला सङ्घर्ष, नारीवाद, पुस्तक समीक्षा जस्ता स्तम्भलाई समेटेको छ । त्यसपछिका समयमा अस्मिता आलोचनात्मक देखिन्छ । २५औँ अङ्कबाट त नेपालका सञ्चार माध्यमहरूको नारीवादी दृष्टिकोणबाट नियमितरुपमा अध्ययन गर्ने र त्यसलाई नियमित स्तम्भ सञ्चार निगरानीअन्तर्गत राख्ने गरिएको छ । यस्तो निगरानीमा विभिन्न दैनिक, साप्ताहिक, मासिक पत्रिकाहरू र त्यसमा लेख्ने लेखकहरूलाई पनि राखिएको छ । जस्तो एकजना प्रसिद्ध स्तम्भकार खगेन्द्र संग्रौला, एमाले नेता रघु पन्त, आदि यस्तो निगरानीमा परेका छन् । स्त्रीलम्पट पत्रकारिताउपशिर्षकमा मञ्जु थापाले लेखेकी छन् खगेन्द्र संग्रौलाको  लेखनी झन् बढी आपत्तिजक देखिएको छ, जनएकता साप्ताहिकमा उनी लेख्छन्, ‘यस बुढो काङ्ग्रेसलाई तरुनीसँग मायाप्रिती गाँस्न मन लाग्यो । आदर्श र इमान नहुने पाजीले चोखी र गतिली तरुनी कहाँ पाउनु... बूढो काङ्ग्रेस र पञ्चगामी रण्डी राप्रपाको लगनगाँठो कसियो”(थापा २०५७ : ६६) । लेखिका मञ्जु थापाका अनुसार राप्रपाको अवसरवादीचरित्रलाई उदाङ्गो बनाउन संग्रौलाले, रण्डी, रखौटी, बुढेशकालकी कान्छी जस्ता शब्द प्रयोग गरेका छन यसले उनमा उन्नत संस्कारको अभाव देखिएको छ (थापा २०५७ : ६६) । यसैगरि अस्मिताले लेखकबाहेक विभिन्न पत्रपत्रिका, संसदमा बोलिएका कुराहरु, गाइजात्रे पत्रिका, कार्टुनमा महिला छविको दुरुपयोग, जस्ता विषयलाई सञ्चार निगरानी अन्तर्गत राखेको छ । यसरी २०४५ सालमा रक्सीसेवन गरेर आउने श्रीमानलाई ओखतीमूलोको बाटो बताइदिने, खाना/चमेना, सिलाइबुनाई जस्ता विषयवस्तुमा केन्द्रित रहेको अस्मिता २०५० सालपछि अधिकारवादी पत्रिका भएर निस्किएको छ । त्यसैले पनि आलोचनात्मक पत्रिकाको दर्जा पाएको हो ।


सन्दर्भ सूची
भट्ट, आनन्ददेव । २०१७ । गाउँले सानी नानीसँग । स्वास्नीमान्छे ३ (२ र ३)  : १ ।
थापा, सुशीला । २०१७ । नेपाली समाजमा नारी जाति । स्वास्नीमान्छे ३ (२ र ३) : २०२१ ।
श्रेष्ठ, मुक्ता । २०४० । सवाल तपाईँको, जवाफ हाम्रो । नारी मुक्ति १(१) : २७२८ ।
निरौला, शान्त । २०४० । मेची अञ्चलभित्र भएका संघर्षमा महिलाहरु । महिला मुक्ति  ३  : ४५४८ ।

यो लेख २०६७ सालमा लेखिएको हुनाले त्यसपछिका तथ्याङ्कहरु यसमा परेका छैनन् ।

No comments:

Post a Comment